Föreläsningar

Undervisningen – läraryrkets kärna Del 2

2016-10-28

Filmen är del två av fyra fristående delar av Anne-Marie Körlings föreläsning på Lärarförbundets inspirationskväll Örebro den 6 oktober. Denna del är ett samtal mellan Ann-Marie Körling och Helena Ingvarsdotter

Se övriga delar här:

Del 1: Föreläsning - Att hålla för undervisning

Del 2: Ett samtal mellan Ann-Marie Körling och Helena Ingvarsdotter

Del 3: Föreläsning - Undervisningens innehåll

Del 4: Ett samtal mellan Ann-Marie Körling och Helena Ingvarsdotter

Mer om innehållet:

Att kunna undervisa är unikt, och något som är gemensamt för alla lärare. Lärares ledarskap är att undervisa, oavsett vilken ämneskompetens man har, och att möta och samspela med gruppen.

Anne-Marie Körling pratar kring kring hur lärare kan undervisa så att det ger resultat, att flytta tillbaka fokus till kärnan i lärares uppdrag och visa på vad lärare kan och gör.

Undervisning handlar också om att vi ska kunna använda språket för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar vi vår identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår vår omvärld och oss själva.

Anne-Marie Körling är lärare, handledare, föreläsare och författare och fick Svenska Akademiens svensklärarpris 2006 och utsågs 2015 till Sveriges läsambassadör. Hon har tidigare bland annat givit ut Läraren inom mig och har en pedagogisk blogg, korlingsord.se.

80.411 views 2016-08-18

49.156 views 2012-10-24

Regionombudsman Sally Gordon på Lärarförbundet reder ut begreppen kring lagar och avtal om arbetstid för lärare samt varför frågan är så viktig att börja diskutera och hur man kan göra det. Intervjun ingår i Lärarförbundets medlemsaktivitet Lärarmötet, filmen är tänkt att fungera som en inspiration till fortsatta samtal mellan lärare kring detta tema. Vill du se filmen och diskutera tillsammans med lärarna på din arbetsplats? Genomför då Lärarmötet på arbetsplatsen! Stöd kring upplägg, hur du kan genomföra samtalen och de andra filmerna finns på länken nedan. Där kan du också läsa mer om Lärarmötet och kommande teman. http://lararforbundet.se/lararmotet

35.678 views 2013-11-13