Eva-Lis Sirén om lärares arbetsbelastning

2013-02-14
Alla undersökningar visar att lärares arbetsbelastning ökar. Lärarförbundets rapport visar bland annat att när skriftliga omdömen, betyg, utvecklingssamtalen och alla planer är genomförda har lärare bara 15 minuter kvar till för- och efterarbete av en lektion.

Lärarförbundet vill att man tar bort kraven på skriftliga omdömen i hela skolan och inte inför fler nationella prov. Att lärare får vara lärare tjänar eleverna och hela Sverige på.

Läs rapporten "Låt lärare vara lärare"
Läs mer om arbetsbelastning

I Stressbarometern 2013 som presenterades av TCO den 24 april sticker lärarna ut som den mest stressade yrkesgruppen.

Webb-tv: Eva Nordmark, ordförande TCO och Eva-Lis Sirén, ordförande Lärarförbundet om resultatet av Stressbarometern